Νομοθεσία κοινοχρήστων πολυκατοικίας: 4 βασικά σημεία που πρέπει να γνωρίζετε

Οι περισσότεροι ενοικιαστές θέλουν να γνωρίζουν σχετικά με την Νομοθεσία κοινoχρήστων καθώς οι νόμοι των κοινοχρήστων επηρεάζουν τον καταμερισμό των δαπανών, τους κανονισμούς, την ρύθμιση οφειλών, τις υποχρεώσεις και οτιδήποτε σχετικό με την εφαρμογή κοινοχρήστων.

Τα κοινόχρηστα αποτελούν μέρος των μηνιαίων εξόδων ενός νοικοκυριού, όταν αυτό βρίσκεται σε πολυκατοικία. Ο κάθε ιδιοκτήτης ή ενοικιαστής ενός διαμερίσματος οφείλει να γνωρίζει τις υποχρεώσεις του, τα δικαιώματα καθώς και τους κανονισμούς σχετικά με τα κοινόχρηστα. Το κράτος έχει θεσπίσει ορισμένη νομοθεσία σχετικά τα κοινόχρηστα τα οποία ουκ ολίγες φορές έχουν αποτελέσει πρόβλημα για την διαχείριση της πολυκατοικίας καθώς και για τους ιδιοκτήτες-ενοικιαστές.

Λόγω εκτεταμένων οφειλών τα τελευταία χρόνια και προβλημάτων συνεννόησης ο νομοθέτης έχει δώσει τη δυνατότητα να μπορεί ο διαχειριστής μετά από απόφαση της Γενική Συνέλευσης του κτιρίου να προχωράει άμεσα σε δικαστικές ενέργειες προκειμένου να διασφαλίσει τα συμφέροντα της οικοδομής και να επιτύχει την λειτουργία της.

Τα κυριότερα προβλήματα που παρουσιάζονται σε μια πολυκατοικία και είναι η συνήθης αιτία για προστριβές μεταξύ των ενοίκων, είναι νομικής φύσης ενώ συχνά αμφισβητείται η διαφάνεια και κινούνται υποψίες για μεροληψίες σε βάρος των ενοίκων.

Πολλοί διαχειριστές, μη γνωρίζοντας τι ορίζει η σχετική νομοθεσία για την διαχείριση των πολυκατοικιών κάνουν λάθη με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται άδικα με δαπάνες πολλά διαμερίσματα. Το παρόν άρθρο θα σας βοηθήσει με όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε σχετικά με τη νομοθεσία και τις νομικές συμβουλές στον χώρο της διαχείρισης.

1 | Νομοθεσία κοινοχρήστων και προσωπικά δεδομένα

Γνωστό πρόβλημα αποτελεί η χρήση και προβολή προσωπικών δεδομένων. Σύμφωνα με τον νόμο, επιτρέπεται η ανάρτηση πινάκων που αναγράφουν τις οφειλές των ενοίκων αλλά και τη διαγραφή των ονομάτων που έχουν πληρώσει για τις κοινόχρηστες δαπάνες. Αυτό που δεν επιτρέπεται είναι η τοποθέτηση του πίνακα σε μέρος όπου ακόμα και ένας τρίτος μπορεί να δει το περιεχόμενο του ή ακόμα και να παρέμβει. Άρα δεν υπάρχει καμία προσβολή των προσωπικών δεδομένων εφόσον τηρείται ο παραπάνω κανόνας.

Ακόμα πιο έντονο είναι το άγχος που δημιουργείται για την χρήση προσωπικών δεδομένων από τις online εταιρείες έκδοσης κοινοχρήστων. Να σημειωθεί πως υπάρχει νόμος ο οποίος προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα: τα δεδομένα που αναγράφονται στον πίνακα των κοινοχρήστων αποτελούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τα οποία συνιστούν αρχείο προσωπικών δεδομένων σύμφωνα με το άρθρο 2 ν. 2472/1997.

2 | Νομοθεσία κοινοχρήστων και συμμετοχή κενών διαμερισμάτων στις κοινόχρηστες δαπάνες

Επιπλέον, γνωστό ζήτημα αποτελεί η συμμετοχή των κενών διαμερισμάτων στις κοινόχρηστες δαπάνες. Σε αυτή την περίπτωση, ανατρέχουμε πρώτα στο καταστατικό της πολυκατοικίας και ακολουθούμε τους κανονισμούς. Όταν δεν υπάρχει καταστατικό, τότε ακολουθούμε την νομοθεσία η οποία προβλέπει:

για την κεντρική αλλά και την αυτόνομη θέρμανση (ωρομετρητές – θερμιδομετρητές). Για την κεντρική θέρμανση, ο νόμος προβλέπει στην πλειονότητα των περιπτώσεων την κανονική συμμετοχή των ακατοίκητων διαμερισμάτων στις κοινόχρηστες δαπάνες και στην θέρμανση.

Όσον αφορά την αυτόνομη θέρμανση, τα άδεια διαμερίσματα επιβαρύνονται κανονικά με όλες τις δαπάνες του κτιρίου εκτός από τη θέρμανση. Βέβαια είναι υποχρεωμένα να πληρώνουν τα πάγια που αφορούν τη θέρμανση.

Τα παραπάνω μπορούν να αλλάξουν μόνο με ομόφωνη απόφαση των ενοίκων αλλά όχι με πλειοψηφία. Λόγων των δύσκολων οικονομικών συγκυριών, συνήθως υπάρχει συμφωνία ώστε τα άδεια διαμερίσματα να μην επιβαρύνονται με όλες τις δαπάνες αλλά με κάποιο ποσοστό της τάξεως του 20% έως 60%.

3 | Νομοθεσία κοινοχρήστων και κατανομή

Ο καταμερισμός των κοινόχρηστων δαπανών αποτελεί ακόμη ένα θέμα που απασχολεί ενοικιαστές και ιδιοκτήτες. Το νομικό πλαίσιο είναι σχετικά ασαφές. Συνήθως, τις έκτακτες δαπάνες, όπως επισκευές και αντικαταστάσεις σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις τις επωμίζεται ο ιδιοκτήτης ενώ τις τακτικές δαπάνες όπως καθαριότητα και συντήρηση, ο ενοικιαστής. Βέβαια τα παραπάνω μπορεί και να μην ισχύουν αναλόγως πάντα με τη συμφωνία που έχει γίνει μεταξύ ιδιοκτήτη-ενοικιαστή.

Επειδή ο διαχειριστής δεν είναι υποχρεωμένος να ξέρει τις παραπάνω συμφωνίες, πολλές φορές ο ενοικιαστής πληρώνει όλες τις δαπάνες και αυτές αφαιρούνται από το ποσό του ενοικίου. Βάση νόμου την ευθύνη του διαμερίσματος την έχει ο ιδιοκτήτης.

Επιπλέον είναι αρκετά γνωστός ο υπολογισμός των κοινοχρήστων σε χιλιοστά. Όσο πιο ψηλά βρίσκεται ένα διαμέρισμα τόσο πιο πολύ επιβαρύνεται με τα έξοδα για το ασανσέρ (ανελκυστήρα) ενώ όσο μεγαλύτερο είναι ένα διαμέρισμα δηλαδή το εμβαδόν του, επιβαρύνεται και με μεγαλύτερα ποσά που αφορούν τις κοινόχρηστες δαπάνες και τη θέρμανση.

4 | Ποια είναι τα δικαιώματα και ποιες οι υποχρεώσεις σύμφωνα με την Νομοθεσία κοινοχρήστων;

Ο κάθε ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα βάση νόμου σε ότι του ανήκει εφόσον οι ενέργειές του δεν βλάπτει την χρήση άλλων ιδιοκτητών.

Σε περίπτωση έλλειψης κανονισμού, οι συνιδιοκτήτες έχουν το δικαίωμα να συνεννοούνται μεταξύ τους για την διαχείριση και είναι απαραίτητη η ομόφωνη συναίνεση όσον αφορά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις.

Σε περίπτωση έλλειψης οποιασδήποτε συμφωνίας μεταξύ των συνιδιοκτητών σχετικα με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, διατηρούνται τα ακόλουθα βάση νόμου:

Επισκευή και ανανέωσή κοινών μερών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θίγονται τα δικαιώματα των άλλων συμμετεχόντων και ότι δεν αλλάζει το πεπρωμένο του συνηθίζεται.

Επιπλέον, κάθε ένας από τους συνιδιοκτήτες υποχρεούται να συνεισφέρει στα κοινόχρηστα με βάση την αξία του διαμερίσματος ή του διαμερίσματος που είναι.

Η συντήρηση και επισκευή κάθε κοινού μέρους της οικοδομής (στέγη, θεμέλια, αποφράξεις, καπνοδόχοι, ανελκυστήρες, εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης κλπ) είναι υποχρεωτική.

ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Σύμφωνα με τον νόμο, επιτρέπεται η ανάρτηση πινάκων που αναγράφουν τις οφειλές των ενοικων, αλλά αυτοί οι πίνακες δεν πρέπει να είναι προσβάσιμοι από τρίτα πρόσωπα. Αυτό αποτρέπει την παραβίαση των προσωπικών δεδομένων.

Ο κανονισμός για τη συμμετοχή των κενών διαμερισμάτων στις κοινόχρηστες δαπάνες εξαρτάται από το καταστατικό της πολυκατοικίας. Σε απουσία καταστατικού, η νομοθεσία προβλέπει ότι τα άδεια διαμερίσματα επιβαρύνονται με κοινόχρηστες δαπάνες, αν και με ποσοστό που συμφωνείται συνήθως μεταξύ των συνιδιοκτητών.

Ο καταμερισμός των κοινόχρηστων δαπανών εξαρτάται από το καταστατικό της πολυκατοικίας και τυχόν συμφωνίες των συνιδιοκτητών. Συνήθως, οι έκτακτες δαπάνες, όπως επισκευές, επωμίζονται από τους ιδιοκτήτες, ενώ οι τακτικές δαπάνες, όπως καθαριότητα και συντήρηση, από τους ενοικιαστές. Είναι σημαντικό να υπάρχει συμφωνία ή καταστατικό για να καθορίζονται αυτές οι λεπτομέρειες.

Ο κάθε ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα να χρησιμοποιεί το διαμέρισμά του εφόσον δεν παρεμποδίζει τα δικαιώματα των άλλων. Σε περίπτωση έλλειψης καταστατικού, οι συνιδιοκτήτες πρέπει να συνεννοούνται για τη διαχείριση της πολυκατοικίας, με την ομόφωνη συναίνεση να είναι απαραίτητη για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις.

Για να διασφαλίσετε ότι η διαχείριση της πολυκατοικίας είναι σύμφωνη με τον νόμο, μπορείτε να συνεργαστείτε με εταιρεία διαχείρισης κοινοχρήστων και κτιρίων. Μια εταιρεία διαχείρισης μπορεί να παρέχει συμβουλές και να διασφαλίσει τη συμμόρφωση με τον νόμο, βοηθώντας στην ομαλή λειτουργία της πολυκατοικίας.

H Proper στέκεται δίπλα σας με σκοπό να προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες σε ανταγωνιστικές τιμές​

Διαχείριση πολυκατοικίας

Η τιμή είναι ανά διαμέρισμα και συμπεριλαμβάνει το Φ.Π.Α. 24%

Βασικό πλάνο

100% διαχείριση πολυκατοικίας ​

από 4€/ μήνα ανά ένοικο

Στο 210 292 2221 για περισσότερες πληροφορίες

Προσαρμοσμένο πλάνο

100% διαχείριση πολυκατοικίας

από 9€/ μήνα ανά ένοικο

Επικοινωνήστε μαζί μας για να συζητήσουμε τις ανάγκες σας και να διαμορφώσουμε μαζί το πλάνο που σας συμφέρει!

Στο 210 292 2221 για περισσότερες πληροφορίες

Κάθε πολυκατοικία έχει τις δικές τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες.

Εμείς αναλαμβάνουμε να δημιουργήσουμε ένα εξατομικευμένο πλάνο για την καλύτερη λειτουργία της οικοδομής σας!

Η τιμή είναι ανά διαμέρισμα και συμπεριλαμβάνει το Φ.Π.Α. 24%


Γιατί να επιλέξετε την Proper

Ηλεκτρονική πληρωμή (χωρίς web banking)

Συλλογή χρημάτων δια ζώσης μέσω εκροσώπου

Διαχείριση υπηρεσιών πολυκατοικίας και διαμερίσματος online

Online αρχείο αποδείξεων εξόδων

Online συνελεύσεις και ανακοινώσεις

Λογιστική και νομική υποστήριξη

λογότυπο proper λευκό


Γιατί να επιλέξετε την Proper

λογότυπο proper μπλε

Παραδοσιακά γραφεία διαχείρισης

Ηλεκτρονική πληρωμή (χωρίς web banking)

Συλλογή χρημάτων δια ζώσης μέσω εκπροσώπου μας

Διαχείριση υπηρεσιών πολυκατοικίας και διαμερίσματος online

Οnline αρχείο αποδείξεων εξόδων

Online συνελεύσεις και ανακοινώσεις

Λογιστική και νομική υποστήριξη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

καθαριότητα-πολυκατοικίας
Διαχειριστές

Βελτιώνοντας την πολυκατοικία σας: Η δύναμη των επαγγελματικών υπηρεσιών καθαρισμού

Στην Proper, κατανοούμε τη βαθιά επίδραση που μπορεί να έχει ένα καλά διατηρημένο περιβάλλον πολυκατοικίας στην ικανοποίηση των ενοικιαστών και στην αξία της ιδιοκτησίας. Από τις σκονισμένες γωνιές μέχρι τους αστραφτερούς χώρους, το ταξίδι της μεταμόρφωσης πολυκατοικιών είναι η ειδικότητά μας. Με τις επαγγελματικές μας υπηρεσίες καθαρισμού, στοχεύουμε όχι απλώς στον καθαρισμό, αλλά και στο να αναβαθμίσουμε, δίνοντας νέα πνοή σε κάθε γωνιά του ακινήτου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Διαχειριστές

Επιλέγοντας το σωστό συνεργείο καθαρισμού: Παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψη

Όταν πρόκειται για τη διατήρηση ενός καθαρού και φιλόξενου χώρου διαβίωσης, η εύρεση της σωστής υπηρεσίας καθαρισμού είναι ζωτικής σημασίας. Η ανάθεση της καθαριότητας του κτιρίου σας σε μια αξιόπιστη υπηρεσία καθαρισμού μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
επιλογή-συνεργείου-καθαρισμού
Διαχειριστές

10 κοινά λάθη στην πρόσληψη επαγγελματικών υπηρεσιών καθαρισμού: Οδηγός από την Proper

H πρόσληψη υπηρεσιών καθαρισμού διαμερισμάτων και πολυκατοικιών είναι συνήθης διαδικασία στην διαχείριση κτιρίων. Σε αυτήν την περίπτωση, οι επιλογές μπορεί να είναι συντριπτικές. Ωστόσο, δεν δημιουργούνται όλες οι υπηρεσίες καθαρισμού με ίσες προδιαγραφές και λειτουργίες και έτσι η λανθασμένη επιλογή μπορεί να οδηγήσει σε μη αποτελεσματική απολύμανση, απογοήτευση, σπατάλη χρόνου, και σε πιο ακραίες περιπτώσεις ακόμη και ζημιά στο ακίνητο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
proper-εφαρμογή-διαχείρισης-πολυκατοικίας
Διαχειριστές

Έξυπνη διαχείριση: Πώς η τεχνολογία μπορεί να βελτιώσει τη διαχείριση πολυκατοικιών

Στον σημερινό κόσμο με γρήγορο ρυθμό, η τεχνολογία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη μεταμόρφωση διαφόρων βιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης πολυκατοικιών. Οι διαχειριστές στρέφονται όλο και περισσότερο σε καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για τον εξορθολογισμό των λειτουργιών, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και τη βελτίωση της ικανοποίησης των ενοικιαστών. Από τα έξυπνα συστήματα κτιρίων μέχρι τις εφαρμογές διαχείρισης, η τεχνολογία προσφέρει πολυάριθμα οφέλη που μπορούν να φέρουν επανάσταση στη διαχείριση πολυκατοικιών. Σε αυτό το άρθρο, θα διερευνήσουμε πώς η τεχνολογία μπορεί να βελτιώσει τη διαχείριση πολυκατοικιών με τον εξορθολογισμό των λειτουργιών και την παροχή καλύτερων αποτελεσμάτων τόσο για τους διαχειριστές ακινήτων όσο και για τους ενοικιαστές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
ικανοποίηση-ενοικιαστών
Διαχειριστές

Στρατηγικές Διατήρησης Ενοικιαστών: Δημιουργία ισχυρότερων σχέσεων μεταξύ ιδιοκτήτη, διαχειριστή και ενοικιαστή

Στο τοπίο της διαχείρισης διαμερισμάτων, η διατήρηση των ενοικιαστών είναι υψίστης σημασίας για τη διατήρηση των ποσοστών πληρότητας, τη διασφάλιση σταθερού εισοδήματος από ενοίκια και την ενίσχυση της αίσθησης κοινότητας εντός του ακινήτου. Η ισχυρή διατήρηση των ενοικιαστών όχι μόνο μειώνει το κόστος κύκλου εργασιών, αλλά συμβάλλει επίσης σε ένα θετικό περιβάλλον διαβίωσης και ενισχύει τη φήμη του ακινήτου. Σε αυτό το άρθρο, θα εξερευνήσουμε αποτελεσματικές στρατηγικές διατήρησης ενοικιαστών που επικεντρώνονται στη δημιουργία ισχυρότερων κοινοτήτων στη διαχείριση διαμερισμάτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
σχέδιο-έκτακτης-ανάγκης-εκκένωσης-πολυκατοικίας
Διαχειριστές

Ετοιμότητα έκτακτης ανάγκης σε πολυκατοικίες: Ασφάλεια των κατοίκων

Η ετοιμότητα έκτακτης ανάγκης είναι μια κρίσιμη πτυχή της διαχείρισης πολυκατοικιών, καθώς απροσδόκητα γεγονότα όπως πυρκαγιές, φυσικές καταστροφές ή απειλές για την ασφάλεια μπορεί να θέτουν σημαντικούς κινδύνους για την ασφάλεια των κατοίκων και την ακεραιότητα της ιδιοκτησίας. Ο προληπτικός σχεδιασμός και η προετοιμασία είναι ουσιαστικής σημασίας για την αποτελεσματική απόκριση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και τη διασφάλιση της ευημερίας των κατοίκων. Σε αυτό το άρθρο, θα διερευνήσουμε τη σημασία της ετοιμότητας έκτακτης ανάγκης στις πολυκατοικίες και τις στρατηγικές για τη διασφάλιση της ασφάλειας των κατοίκων σε περιόδους κρίσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ